Jeg har et drømmejob
I mere end 20 år har Flemming Andersen levet af at tegne historier med ænder og mus til Disneys Jumbobøger.
Af Thomas Møller
Blyanten glider let hen over papiret. I store bløde bevægelser. Lidt efter lidt kommer hun til syne. Med de glade øjne, de kuglerunde ører og den karakteristiske sløjfe i håret. Minnie Mouse er det helt store hit blandt de mange gæster, der besøger den årlige forårsmesse i Aalborg Kongres & Kultur Center.
Til daglig tegner Flemming Andersen historier til Disneys populære Jumbobøger, men i denne weekend har han rigeligt at gøre med at tegne figurer fra Andeby-universet til de besøgende på forårsmessen. I to dage har der været kø foran hans bord.
– Det er hyggeligt at komme ud og tegne for folk. Jeg møder en masse søde børn. I går og i dag har jeg lavet flest tegninger af Minnie Mouse, som er meget populær. Det er pigerne, der er helt vilde med hende, fortæller Flemming Andersen.
Hans egen yndlingsfigur er Joakim von And. En gammel guldgraver, der har arbejdet sig op fra ingenting til at blive verdens rigeste and.
– Onkel Joakim er den sværeste, men også den mest spændende Disney-figur at tegne. Hans ruskindsjakke skal sidde på en helt bestemt måde, og stokken, hatten og de skotske aner er også en del af figuren. Han tager bad i sine penge, og han kan lugte, når der mangler en 10-øre i pengetanken. Det er fede miljøer, og så er han en hidsig gammel and skabt af den store mester Carl Barks, fortæller Flemming Andersen.
Om og om igen
Carl Barks startede med at lave storyboards i Disneys filmstudier, men blev siden en legendarisk bladtegner. Han skrev sine egne historier, som han derefter tegnede. Udover Joakim von And har han blandt andet skabt Fætter Højben, Georg Gearløs og Bjørnebanden. I dag regnes Carl Barks for Andebys grundlægger.
– Han skabte det hele, og han var en sindssyg dygtig fortæller. Da jeg skulle lære at tegne til Disneys univers, arbejdede jeg med store model sheets, som Carl Barks havde lavet i gamle dage. Det var på den hårde måde. Jeg tegnede hovederne igen og igen, og jeg lærte at tegne figurerne fra alle mulige vinkler. Sådan fortsatte det, indtil jeg blev godkendt til at tegne til tryk, fortæller Flemming Andersen.
Selv om han tegner til Disneys univers, har han aldrig haft særlig langt til redaktionen. Siden det første danske Anders And-blad udkom i 1949, har Egmont haft den verdensomspændende licens til Disneys bladudgivelser. Virksomheden er dansk og har hovedsæde i København. Alligevel er der relativt få danskere involveret.
– Så vidt jeg ved, er jeg den eneste dansker, der tegner til Disneys bladudgivelser. Vi er alle sammen freelancere, og de fleste sidder i Spanien. Det gælder blandt andre Fernando Güell, der er Egmonts art director. Han bor i Barcelona, og de unge tegnere kan komme ned og arbejde sammen med ham i en periode, fortæller Flemming Andersen.
Sindssygt svært
Som ung selvlært tegner gik han selv rundt i København i over et halvt år med sin mappe, uden at det lykkedes ham at få et arbejde. Men så havde et kært, gammelt familiemedlem hørt Jakob Stegelmann tale om, at Egmont vistnok manglede nogen til at tegne Disney for dem. Det var i 1990.
– Den første Jumbobog, som jeg bidrog til, var nummer 147. I dag er vi nået til nummer 423, så det er blevet til knap 6.000 sider gennem snart 22 år, smiler Flemming Andersen.
Når han skal i gang med en ny historie, modtager han en mail fra Egmont med det færdige manuskript. Mailen kan også indeholde billeder af steder, der skal indgå i historien, og måske enkelte anvisninger på udformningen af en bifigur.
– Herfra har jeg frit spil med layoutet. Et manuskript kan være op til 80 sider, og jeg omsætter det til en historie på mellem 25 og 35 sider i den færdige Jumbobog. Jeg tegner med blyant og rentegner med en pen, som jeg dypper i en tuschflaske. Det er virkelig old school, og det er sindssygt svært. Hvis det tager en time at tegne en side, så tager det fire timer at rentegne den.
En ekstra linje
Når man tegner for Disney, er det en produktion, der skal være færdig til tiden. Flemming Andersen producerer en til to sider pr. dag, men så er de også helt færdige og rentegnet.
– Jeg skal helst lave en serie på en måned. Når den er færdig, scanner jeg den ind og sender den til redaktionen. Så er der andre, der farvelægger serien og udfylder taleboblerne. Jeg skal blot sørge for, at boblerne er så store, at der er plads til alle ordene. Og så skal der altid være en ekstra linje til den finske udgave, fordi deres ord er så lange. Det er vigtigt. Anders And er kæmpe stor i Finland.
Når Flemming Andersen er færdig med en historie, holder han nogle dages pause.
– Det er et stort arbejde, så jeg skal lige tage en dyb indånding, inden jeg går i gang med en ny historie. Men pausen må ikke blive for lang, for så forsvinder den feeling, som jeg har i fingrene. Efter tre ugers ferie tegner jeg elendigt. Jeg skal hele tiden bestille noget for at holde formkurven, og efter et par dages pause klør det da også i fingrene for at komme i gang igen. Det er jo et drømmejob.
Ænder og mus
Gennem de seneste 10 år har Flemming Andersen også tegnet for tv-kanalerne Disney Channel, Disney XD og Disney Junior ved en lang række events i tv-branchen. Det giver ham en god mulighed for at møde publikum og hente ny inspiration. Ellers foregår arbejdet under mere private former hjemme i Helsingør og på Tegnestuen Gimle på Nørrebro i København, hvor han har lejet en arbejdsplads.
– Når jeg sidder og tegner til Jumbobøgerne, er figurernes design klassisk Disney, men tegnestilen er mere karikeret og overdrevet. Jumbobøgerne har deres udspring i Italien, og det er forklaringen på den anderledes tegnestil, som stadig er den gældende. I Jumbobøgerne ser man også en skarpere opdeling i historier med ænder og mus, selv om Anders og Mickey enkelte gange kan optræde i den samme historie.
Flemming Andersen er netop nu ved at færdiggøre en serie med Supermule. Det er hans første Fedtmule-historie, og den har været meget spændende at lave. Han føler sig da også overbevist om, at tegneserien har en fremtid i en digitaliseret verden med benhård konkurrence fra blandt andet computerspil.
– Der er fuld fart på Jumbobøgerne. De var nede at vende under finanskrisen, og ugebladene havde det endnu værre. Men kendis-historierne i Anders And har været en kæmpe succes. Jeg blev selv hyret til at tegne historierne med Thomas Blachman og Sigurd Barrett, og de solgte begge rigtig godt. Barrett blev totalt udsolgt. De havde ikke et eneste eksemplar tilbage på lageret. Så der er blevet mere at lave, og der er mange hasteopgaver. Det lover godt for fremtiden, siger Flemming Andersen.
Interviewet med Flemming Andersen blev bragt i AN-TV Nyt, november 2015.